La CUP de Palautordera presenta una moció per a l’abolició de l’ús de les bales de goma

Els Països Catalans són dels pocs indrets europeus on la policia utilitza bales de goma en manifestacions i esdeveniments públics. La comissió europea ja fa anys que recomana als països de la UE que no utilitzin les escopetes de boles de goma atesa la seva perillositat de causar danys molt greus. De fet, dins la Unió Europea les bales de goma solament són permeses a l'estat espanyol, al francès i a Portugal. La Comissió Europea està estudiant la possibilitat de fer una directiva que les prohibiria definitivament.

La Brigada Mòbil de Mossos d'Esquadra utilitza dos tipus d'escopetes. La Fabarn convencional amb bales de cautxú de 54 mm de diàmetre i les escopetes GL-06 que llancen projectils de 40 mm. Aquests projectils són considerats pel protocol tècnic intern com a armes “menys letals”. L’evidència però, demostra que poden causar danys permanents als òrgans vitals i, a més, el punt d’impacte és difícilment controlable, no garantint la seguretat dels ciutadans, sinó esdevenint-ne un risc. Està acreditat que ambdós tipus d'armes han provocat greus lesions als ulls. L'ús de la Fabarn és l'origen dels set casos documentats a Catalunya abans de la lesió d'Ester Quintana. La GL-06 s'utilitza des de fa poc més d'un any a casa nostra i, per tant, hi ha menys casos documentats de les seves conseqüències. A França, però, un noi també va perdre l'ull per l'impacte d'un d'aquests projectils, suposadament menys letals. A aquests casos s’hi afegeixen ferits greus en diferents parts del cos – pit, mandíbula, orella, cames, ronyó –, fet que ens porta a la conclusió que cada vegada que es disparen aquestes bales de goma causen afectats greus.

El cas d’Ester Quintana, que va perdre l'ull esquerre el passat 14 de novembre, en que els informes mèdics són concloents i apunten que el tipus de lesió només és compatible amb un projectil d'un volum, forma i massa similar a una bala de goma, ha reobert el debat per a la abolició de l’ús d’escopetes llançadores de projectils en manifestacions i esdeveniments públics. També cal que recordem el cas de Iñigo Cabacas Liceranzu, un home de 28 anys que va morir el passat 9 d’abril després d’haver rebut l'impacte d'una pilota de goma disparada per la policia autonòmica basca a Bilbao.

Per tal d'avançar en l'abolició d'aquest armament a casa nostra des del grup municipal de la CUP ha proposat al Ple de Santa Maria de Palautordera l’adopció d'un seguit d'acords.

El principal dels acords és que l'Ajuntament manifesti el seu compromís per a l’abolició de l’ús de projectils en manifestacions i esdeveniments públics, vetllant per tal que no es faci ús d’aquest armament en el propi terme municipal. El segon dels acords és la demanda a la Generalitat de l’abolició de l’ús de bales de goma i per últim proposen comunicar l'acord al Parlament i al col·lectiu Stop Bales de Goma!

Assemblea de la CUP de Palautordera

palautordera.cup.cat