Resum del Ple del 29 de gener

El Govern ha acceptat incloure-hi com a esmenes algunes de les propostes de millora consensuades per la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca del Baix Montseny i la CUP de Palautordera.

La pressió de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca dóna els seus fruits i Palau es suma als municipis que subscriuen la seva moció. El passat dia 16, vam entrar la moció que proposava la PAH, debatuda i consensuada amb membres de la PAH del Baix Montseny i adaptada a la realitat palauenca on el nombre de pisos buits en mans dels bancs és escassíssim, i on no hi ha habitatges propietat de grans empreses, per aquest motiu vam substituir aquest concepte pel terme societats mercantils. L'alcalde va presentar la moció genèrica, pensada per a grans ciutats, 4 dies més tard. Finalment CiUi la resta de grups han acceptat incorporar la modificació com a esmena a la moció genèrica de la PAH. Malauradament però el text aprovat no incorpora la proposta de constitució d'una comissió de seguiment, on quedi garantida la presència de la PAH i la del conjunt de l'oposició municipal, tal com proposàvem per tal de garantir que l'execució dels acords sigui transparent i sobretot que els acords es facin efectius.La representant de la PAH ha mostrat la satisfacció de la Plataforma per l'aprovació de la moció i ha insistit que continuaran treballant perquè des de l'Ajuntament es doni resposta a l'actual situació d'emergència i perquè es compleixin els acords subscrits. Per a la PAH i per a nosaltres aquesta moció serà el punt de partida per a exigir a l'Ajuntament que faci polítiques que donin resposta a l'actual situació d'emergència.

Des de la CUP s'ha recordat que les competències en habitatge són exclusives i compartides entre els ajuntaments i la Generalitat, i s'ha criticat la manca de voluntat política per corregir la injustícia que suposa que hi hagi persones sense casa i cases sense gent. Si el govern de Palau hagués estat preocupat per la problemàtica de l'habitatge tenia instruments legals al seu abast des que van prendre possessió del càrrec el 2011, ja que la moció reclama als governs locals que compleixin amb la legalitat vigent (Llei 18/2007 del Dret a l'Habitatge) en matèria d'habitatge, i que s'impulsin les sancions previstes per la LDH com a instrument per a incentivar la funció social de la propietat.

La moció, proposada per la CUP de rebuig a l'augment tarifari del transport públic ha estat aprovada amb el vot favorable del PSC i l'abstenció de l'equip de govern (CiU-PP-ERC) en bloc.

El passat desembre el Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar un increment de les tarifes del transport pel 2014 que suposa un increment d’entre un 5 i un 8%. La T10 ha sofert un augment del 54,88% en 8 anys. Aquest augment exponencial de les tarifes converteix el transport públic en un luxe pels usuaris i en un autèntic transvasament de fons públics cap a les empreses que el gestionen.

El govern pretenia, a través d'una esmena, descarregar de tota responsabilitat el Consell d'Administració d'ATM, desviant el focus d'atenció cap a la insostenible situació del finançament autonòmic. Des de la CUP hem denunciat la responsabilitat de l'actual direcció d'ATM, recordant opacitat en la gestió, els salaris fora de conveni i els plans privats de pensions de que gaudeixen els 603 membres de l'euip directiu d'ATM. Els membres del Consell de direcció del Metro guanyen 100.712 euros a l’any i els d’autobusos 97.393, xifres a les quals cal sumar els plusos per complements i millores. Per aquest motiu hem assenyalat Santi Vila (CiU), Joaquim Forn (CiU) i Antoni Poveda (PSC), caps de l’ATM com a responsables polítics directes d'aquest augment de preus.És totalment contradictori també, com a empresa que es dedica al transport públic que alguns dels seus directius tinguin cotxe oficial, així com l'ús d'autobusos d’empreses privades per donar servei a les oficines o bé la compra de places d’aparcament per algun dels directius.

Hem recordat també que el passat 9 de desembre la CUP de Barcelona i el sindicat COS van presentar una querella criminal per un pressumpte delicte d'administració fraudulenta i de malversació de fons públics contra la direcció de TMB.

S'ha aprovat reclamar a l’ATM la congelació de les tarifes de transport recuperant les de 2013, com a pas previ a un diàleg amb els agents institucionals i plataformes populars per tal d'adequar els preus del transport públic a les necessitats i interessos de la majoria. També s'ha aprovat proposar a l’ATM la creació d’un òrgan participatiu i decisori amb agents socials com la CONFAVC, la PTP i Stop Pujades Transport, així com amb els sindicats presents a les empreses de transport públic per establir un acord referent a les necessitats reals de les treballadores i les usuàries. Un altre dels acords ha estat el de proposar a l’ATM millorar i ampliar els títols de transport de caràcter social, de forma que les persones aturades, joves i estudiants, pensionistes i persones amb discapacitat, disposin de títols específics a preus més reduïts.